7 Aralık Cumartesi, 2024
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Depremden Etkilenen Çocuklar İçin Oyunun İyileştirici Gücü

Dr. Maria Montessori’nin de dediği gibi oyun çocuğun işidir. Uluslararası yazınlardan derlediğimiz bilgilerle içeriğimizde oyunun depremden etkilenen çocuklar için iyileştirici gücünü keşfedelim!

Çocuklar, yetişkinlere göre travmatik olaylara karşı daha hassastır. Özellikle de küçük çocuklar, toplumsal felaketlerin etkilerine karşı savunmasızdırlar. Çocuklar, deprem gibi stresli doğa olaylarına maruz kalabiliyorlar. Deprem ülkemizde en sık görülen doğal afetlerden biridir. Yapılan araştırmalar, afetlere maruz kalan çocuklar, travma sonrası stres bozukluğu, psikosomatik belirtiler, davranışsal ve duygusal sorunlar ve uyku sorunları gibi kısa ve uzun vadeli etkiler için risk altındadır.

Travmatik Olaylardan Sonra Oyunun Çocuklar Üzerindeki İyileştirici Gücü Nelerdir?

Serbest oyun, yaratıcı bir doğal mekanizma olarak görülmektedir. Serbest oyun sırasında çocuklar, travmatik anılarını yeniden canlandırırlar ve travmatik anıları işlemeleri yavaş yavaş hızlanır. Oyun, çocuklara, anılarını düzenleme imkânı sunar. Çocuklar, oyun sırasında, deneyimlerini tekrar düzenleyerek onları tutarlı ve anlamlı bir şekilde yeniden oluştururlar. Oyunun temel işlevlerinden biri, dış gerçeklikten uzaklaşmış bir alanda meşgul olmayı sağlamaktır. Oyunun bu işlevi, akut ve kronik stresle başa çıkmak için olumlu duygulanımın ortaya çıkmasına katkı sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar, oyunun çocukların travmatik deneyimlerinin iyileştirilmesi için duygusal anlayış, bilişsel ifade ve davranışsal veya hayal ürünü değişim fırsatları gibi süreçler için doğal bir ortam sunduğunu göstermektedir. Oyunu iyileştirici kılan unsurlardan biri de oyunun çocukların oyun sırasındaki pasif rollerini aktif hale getirmesidir. Ayrıca, yapılan araştırmalar, oyunun uyarılmayı düzenlemede ve korkuyla başa çıkmada önde gelen araçlardan biri olduğunu göstermektedir. Bu sayede, çocuklar oyun sırasında anılarını yeniden düzenleyebiliyorlar. Ayrıca, oyun sırasında çocuklar deneyimlerini akranlarıyla paylaşırlar. Böylece, çocuklar, oyun yolu ile paylaşmayı, bağlanmayı ve sosyal ilişkilerini güçlendirebilirler. Yapılan çalışmalar, ebeveynlerin çocuklarının oyununa katılmasının karşılıklı duygusal paylaşımı sağlamasıyla çocukların travmatik olaylar karşısında dayanıklılıklarını artırdığı göstermektedir.

Travmatik Olaylardan Sonra Oyuncakların Çocuklar Üzerindeki İyileştirici Rolü

Oyuncaklar çocuklara duygularını ifade etme fırsatı sunar. Kil, boya kalemleri ve bloklar çocuklar kendilerini ifade edip duygularını yansıtabilirler. Yapılan çalışmalar, bloklarla oynamanın çocukların stres seviyesini azalttığını ortaya koymuştur. Blok, boya kalemi ve kil gibi materyaller kolay manipüle edilebilir olduğundan çocukların olumlu bir benlik imajı geliştirmelerini sağlar. Ayrıca, oyuncak bebekler, kuklalar, hayvanlar ve mutfak setleri gibi gerçek hayattan oyuncaklar, çocuklara yaşadıkları deneyimleri ifade etme fırsatı sunar.

Kapak

Kaynak

Kaynak

Kaynak

Kaynak

İlgili Yazılar

spot_img

Son Yazılar